lördag 3 december 2011

13. Självmord



Självmord

Medan jag skrev på det här projektet så hände det som inte fick hända. Någon skrev på ett, låt oss säga, väldigt fritt, forum om att han tänkte ta livet av sig och dessutom göra det i direktsändning över nätet. Responsen han fick var väl knappast empatisk utan gick mer i linje med uppmuntran och hetsning. Ingen trodde förstås att det var på allvar men några timmar senare var personen i fråga död…

Jag undrar vad som händer med folk när de sitter bakom ett anonymt tangentbord? Blir vi verkligen såna monster att vi hetsar svaga människor att avsluta sina liv? Några timmar senare kunde man ladda ner bilderna från självmordet på Pirate Bay. Jag var på vippen att göra det eftersom jag gärna vill veta vad det är jag skriver om här, men stoppade mig själv i sista stund.

Vad är det för människovärde och människosyn som så cyniskt lägger ut bilderna till allmän beskådning så nära inpå tragedin? Vad säger det om det samhälle vi lever i? Hur nära ligger egentligen verkligheten den värld där internetforumen finns? Går det öht att särskilja fantasi och verklighet? Och jag, som fick ny inspiration, av denna tragiska händelse. Vad säger det om mig? Vad är det för samhälle vi lever i? Fy fan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar