lördag 26 november 2011

6. Narcissister och megalomanier


Narcissister och megalomanier

Som tidigare nämnts så samlas det alltså en massa olika sorters människor på forumen. Folk med ett brinnande intresse för just det ämne som forumet centrerar sig kring, men också folk som bara vill synas egentligen. De kanske tror att de har en kunskap i ämnet och att deras blotta närvaro gör forumet mer attraktivt och det mest skrämmande är att dessa individer faktiskt kan lyckas få med sig en stor del av forumpopulationen på sin sida, till synes utan större ansträngning. Tittar man krasst på det är det förstås synd om dessa människor, både de som tror sig kunna leda en skock lamm och de som låter sig ledas. Jag har till och med sett exempel på medlemmar med ganska hög status som låtit sig påverkas i det verkliga livet av de största rövslickarna. Vad ska vi kalla detta för? Forumsociopati?

Det kan mycket väl vara underhållande att se på hur dessa människor skriver inlägg efter inlägg om absolut ingenting eller något som de tror sig har en enorm kunskap om. Men det varar inte för evigt. Det som från början är roande blir snabbt irriterande och tjatigt. Att gå till debatt med dessa människor är inte mycket mening eftersom de inte har någon självinsikt. De förstår helt enkelt inte att de inte är Guds gåva till forumet. De kan inte fatta att inte alla tycker som dem i alla lägen eller att inte alla avgudar deras enorma kunskap och erfarenhet. De drar sig heller inte för att påpeka hur förträffliga de är och påpeka mångåriga erfarenheter. I sig är detta egentligen väldigt humoristiskt eftersom vi, debattörerna, naturligtvis inser att de inte alls vet vad det är de pratar om, de gräver sig längre och längre ner i samma håla av självmotsägelser och målar in sig i hörn av motsägelsefull argumentering. De inser det förstås inte själv och det blir en sorts lyteskomik av det hela så länge som man står ut. Men inte ens när man påtalar direkta felaktigheter i dessa människors argumentation inser de hur fel de har. De är ju Guds gåva till vilket ämnet som än må diskuteras och även om de håller låda och ser till att det är ständig aktivitet är det i längden ett beteende av ondo! Jag har till och med sett exempel på dylika personligheter som hållit igång diskussioner på alldeles egen hand – med sig själv, under en ganska lång tidsperiod.

Naturligtvis skiftar det från forum till forum, på en del ställen styr rationalismen och inte emotionalismen, men jag har sett det hända flera gånger. Megalomanierna och narcissisterna kväver allt som lever och frodas i lärorika diskussioner. Ingen orkar till slut stå emot och eftersom alla som från början hade ett genuint intresse till debatt sen länge försvunnit till andra platser, fritt från forumtroll, när ledningen till slut uppmärksammar problemet finns det bara pratkvarnarna, som kan prata om precis vilket ovidkommande ämne som helst, kvar. Forumet dör!       

4 kommentarer:

  1. När bidrog du senast till en lärorik forumdiskussion? Lek med tanken!

    Har aldrig haft bilden av dig som en debattör, snarare en admin/kontrollant som inte bidrar till någon diskussion alls och samtidigt en som ser sig stående över andra i sin adminposition (att änns dra parallellen med en chefsposition).

    De diskussioner jag minns du varit aktiv i har från din sida handlat om att peka ut andra fel. Du kan gärna hänvisa till någon het debatt där du kommer med insikt och en bra argumentation för detta känns enbart som en bild du framställt av dig själv.

    Bitter cynism av någon som fått bita i det sura äpplet, inte oförtjänt, men du tycks inte vara typen som lär av dina misstag (tror inte du har förmågan att distansiera dig för att se dem heller). Eller du kanske är guds gåva till internet, informatören som vet allt med en djupsinnig förmåga till psykoanalys av internetbeteenden med en enorm förmåga att distansiera sig från sitt internet ego? För du kan ju inte ha fel, du är ju du - forumdebattören!

    Appropå forumsociopatin, ta en titt i spegeln?
    Aktivast i kategori: Off-Topic
    [ 278 inlägg / 30.62% av användarens inlägg ]
    Aktivast i tråd: Chat tråden
    [ 136 inlägg / 14.98% av användarens inlägg ]

    Vad är din tanke med denna blogg? Vill du bara synas? Skapa drama? Någon ska tycka synd om dig?

    Återigen bitterheten genomsyrar allt du skriver, en total avsaknad av båda självinsikt och tankvärda poänger, tomma transparanta antaganden på en ytlig nivå. Tycker det luktar tjurskit

    SvaraRadera
  2. Det var ganska länge sedan jag var inblandad i någon djupare diskussion på ett forum, mest på grund av ointresse från min sida, eventuellt orsakat av allt jag varit med om under mitt internettande liv.

    En admin/moderator, eller kontrollant som du säger, har till uppgift att hålla ordning och reda, styra upp när saker och ting går över styr och kanske även leda in diskussionerna tillbaka till ämnet som den specifika tråden handlar om. Hur ditt minne påverkar din uppfattningsförmåga kan jag tyvärr inte ta ansvar för.

    Du har ett intressant sätt att kritisera på, ta de åsikter jag redan har tagit upp i en eller annan for och kasta tillbaka dem på mig. Var det inte sådant man gjorde i de tidiga tonåren eller kanske ännu tidigare?

    Vad har min aktivitet i ett enskilt forum att göra med forumsociopati?

    Avslutningsvis vill jag bara säga att det är förvånansvärt vad bitterhet med total avsaknad av självinsikt och tänkvärda poänger kan skapa irritation, trampade jag kanske på en öm tå?

    SvaraRadera
  3. Snarare att du fiskade efter ett gensvar som du inte förväntat dig. Vill du kasta pajj får du vara beredd att fånga. Det kallas provokation, ett beteende förknippat med tonåren, fast de har väll du växt ifrån? Tänk efter.

    Dina implicita hänvisningar till ett annat forum med 20 medlemmar som du försöker styra drama till kanske är något jag borde ha ifrågasatt? En retorisk ormtunga kommer bara så långt.

    Du undvek den viktigaste frågan, bättre än så bör du väll kunna som debattör...?

    - Vad är din tanke med denna blogg? Vill du bara synas? Skapa drama? Någon ska tycka synd om dig?

    SvaraRadera
  4. Det jag vill är att skriva och förmedla mina upplevelser kring internettande och forumliv, om du uppfattar det som provocerande får det stå för dig.

    Jag har inte explicit ägnat den här bloggen åt "forumet med 20 medlemmar" men jag far inte med osanning. Jag har inte haft med de flesta att göra, likväl har det varit en hätsk stämning mot mig personligen. Allt finns att läsa i texten/texterna.

    Jag har heller inte namngivit någon av alla de personer som varit inspirationskällor, jag bara beskriver forumvärlden utifrån min syn på den. Och Jag har, om du läser texterna, varit med ganska länge.

    Har du fått svar på alla dina frågor nu eller finns det något mer du undrar över?

    SvaraRadera