måndag 28 november 2011

8. Heliga Kor


Heliga Kor

Något som folk i allmänhet tycks ha enorma problem med när det gäller både forum och internetliv överhuvudtaget egentligen, är att ta andra människors åsikter. Att ge sig på någon annans favoritfilm eller favoritregissör i en kritisk granskning, oavsett hur noggrant man uttrycker sig, är nästan dömt att skapa bråk. Musikaliska preferenser är nästan ännu värre enligt min erfarenhet. Jag har vid några tillfällen uttryckt besvikelser mot mycket etablerade artister och genast mottagit angrepp på min person snarare än på den åsikt jag har yttrat.

Det behöver förstås inte vara knutit direkt till forumskriverier. Jag har fått en massa mejl från människor som inte kan acceptera att jag har gett deras favoritfilm/musik allt för negativ eller positiv kritik. Personangreppen är slående. Jag är döv, blind eller sexuellt avvikande, vad nu det har med saken att göra? Det roliga är att jag faktiskt har blivit anklagad för att vara blind när jag skrivit om musik! Jag undrar lite vad man tänker på som kverulant då? Skulle jag ha skrivit mer rättvisande om jag hade varit seende eller vadå?

De här mejlen är som sagt oftast av en mycket dålig kvalitet, både språkligt och innehållsmässigt. Något enstaka har dock kommit från någon uppenbart högutbildad person. Man märker ganska tydligt på meningsbyggnad och argumentation att det finns en viss akademisk träning bakom. Sådana mejl klagar jag inte på, det finns allt som oftast fog för åsikterna som påpekas i dessa och det är betydligt roligare att replikera till någon som, av allt att döma, förstår vad man skriver.

För även om jag egentligen inte gillar att tro att folk är dumma i huvudet så är det inte lätt att undvika ibland. När folk inte förstår skillnaden på en åsikt och fakta, när de dessutom inte förstår varför deras åsikt inte kan vara mer värd än min! Men lite fascinerande är det och jag har ägnat ganska mycket tid åt att försöka förstå varför det blir på det viset. Är det av samma anledning som regelrätta krig startas? Beror det enbart på språkliga förbistringar eller är det känslosvallningar av personer som inte klarar av att tänka rationellt. Är det helt enkelt så att det ligger kristna värderingar i botten – behandla andra som då vill bli behandlad själv? Ödmjukhet helt enkelt!

När erfarenheten kring detta dilemma växer kan man ganska snabbt se om diskussionen kommer att urarta. Man kan utnyttja det till sin egen fördel och försvaga sin motståndare genom att förlöjliga honom. Är känslosvallningarna stora lär han inte märka det utan bara eskalera sina personangrepp. Och offret lär inte förstå att han förödmjukar sig själv heller och där i ligger lite av humorn. Argument om popularitet lär komma upp till ytan, man förklarar lugnt att kvalitet och popularitet inte nödvändigtvis har med varandra att göra och sedan är bråket i full gång. Att förstå vad orden egentligen betyder oavsett hur de oftast används är inget som alla förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar